Tort czekoladowo kawowy

Kolega poprosił mnie ostatnio o mały tort. Dawno nie miałam okazji nic piec, więc chętnie przyjęłam prośbę. Tort miał być raczej prosty, ale intensywny w smaku. Zaproponowałam czekoladę i kawę, bo o tej porze roku to moje ulubione smaki. Kiedy na dworze jest zimno, zamykając oczy zawsze myślę o torcie czekoladowym ;) Zamiast biszkoptu wybrałam bardziej intensywne, cięższe ciasto oliwne wg Nigelli. Krem to moja ulubiona kombinacja bitej śmietanki i mascarpone, a dla przełamania smaków dodałam powideł śliwkowych (można też użyć malinowych, czy pomarańczowych).


SKŁADNIKI: 
na formę ⌀ 20 cm
  • 150 ml oliwy
  • 50 g kakao
  • 125 ml wrzątku
  • 2 łyżeczki ekstraktu waniliowego (jeśli używasz cukru z wanilią, możesz pominąć ekstrakt)
  • 150 g mielonych migdałów lub 125 g mąki pszennej (ja użyłam mąki)
  • 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 200 g drobnego cukru ( ja użyłam 100 g drobnego cukru trzcinowego i 100 g cukru z wanilią)
  • 3 jajka
  • 75 ml śmietanki 36%
  • 50 g mascarpone
  • 1 płaska łyżka cukru pudru
  • 1 płaska łyżeczka kawy rozpuszczalnej rozpuszczona w 1 łyżce wody
  • 2 łyżki powideł śliwkowych lub ulubionej konfitury

Piekarnik rozgrzej do 170°C. Tortownicę (Ø 20 cm) z wyciąganym dnem wysmaruj odrobiną oliwy, a spód wyłóż papierem do pieczenia.

Przesiane kakao zalej wrzątkiem i dokładnie wymieszaj na gładką, półpłynną pastę. Jeśli używasz ekstraktu waniliowego, to dodaj go teraz do masy. Odstaw do ostygnięcia.

Cukier, jajka i oliwę ubij na jasną, puszystą masę. Do masy jajecznej dodaj przestudzone kakao i ubijaj wszystko aż będzie gładkie. 

Wymieszaj mąkę/migdały z sodą i odrobiną soli i dodaj do reszty ciasta. Dokładnie wymieszaj.

Raczej płynne ciasto przelej do tortownicy. Piecz ok. 60 minut - ciasto nie powinno być zbyt suche, ale wbity w nie patyczek musi wyjść suchy.

Upieczony placek odstaw do ostygnięcia.

W mikserze ubij na sztywno dobrze schłodzoną śmietankę. Dodaj do niej cukier, rozpuszczoną kawę i mascarpone i ubijaj chwilkę aż wszystko się połączy.


Ciasto czekoladowe przetnij na 2 placki. Powinno być dość wilgotne, ale jeśli uznasz, że to potrzebne, możesz nasączyć dolny placek odrobiną alkoholu z wodą. 

Na jeden blat nałóż powidła i rozsmaruj na całej powierzchni. Na to wyłóż 2/3 kremu i wyrównaj powierzchnię. Przykryj całość drugim blatem i wierzch udekoruj pozostałym kremem.

Tort odstaw na co najmniej pół godziny do lodówki.

SMACZNEGO!

Komentarze